niuzuri

LUPTA CU CONTRABANDA

Săptămâna trecută eram în tramvai (da, merg și cu tramvaiul!) și trec spre ușa din spate. Tramvaiul gol. În mersul meu sunt oprită de o mână care îmi blochează trecerea de pe scaun, cu un parfum. Trec mai departe, fără să îl bag în seamă. Ajunsă la ușă, aștept să ajungă și tramvaiul în stație, timp în care individul cu parfumul vine după mine și mi-l tot băga agresiv sub nas. Moment în care îi zic: „nu am să cumpăr niciodată de la hoți”. Replica lui nervoasă, „dar de unde cumperi, fă?!”, a fost însoțită, spre norocul meu, de plecarea de lângă mine.

Și da, ăsta este adevărul: nu vreau să cumpăr de la hoți. Chiar dacă știu că pot găsi ceva mult mai ieftin, fără taxele de la stat, de chirie, de marketing, etc, eu respect munca oamenilor și îmi place să fiu corectă.

Și de asta vă prezint și comunicatul de mai jos. Pentru că încă mai sper într-o lume frumoasă. Dar adevărul se pare că este altul…

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) – primul ONG care se implică activ în lupta împotriva contrabandei – are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. Asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de acest fenomen.
În susținerea misiunii sale, asociația ACTIV a realizat în luna iulie, în colaborare cu Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES, un studiu de piață cu privire la percepția românilor asupra traficului ilicit. Studiul, realizat pe un eșantion naţional reprezentativ de 1.200 de persoane, relevă faptul că 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă. Totodată, studiul arată că aproape 20% dintre români ar cumpăra un produs de contrabandă datorită prețului mai mic.

Contrabanda este un fenomen extrem de răspândit în societatea românească, românii având acces facil la bunuri pentru care statul nu încasează nicio taxă. Conform studiului citat, ţigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România (97% dintre respondenți). Pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%), urmate de droguri 89%, alcool 82% și medicamente 75%.

Referitor la accesul publicului larg la produsele de contrabandă, podiumul e ocupat de aceleași trei categorii de produse: 67% dintre respondenți confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute, 63% spun că au avut acces la țigări de contrabandă, 33% dintre intervievaţi declară că au întâlnit alcool de contrabandă, iar 19% că au avut contact cu medicamente de contrabandă.

Același studiu arată că fenomenul de contrabandă este unul tolerat la nivelul societății românești. Cei care exclud cumpărarea produselor de contrabandă invocă nesiguranța legată de calitatea produselor (două treimi) și nu ilegalitatea sau imoralitatea acțiunii (doar 17%). Dintre cei care ar cumpăra produse de contrabandă, aproape 75% își justifica acțiunea prin prisma prețului de achiziție mai mic.

În proporție covârșitoare, cei intervievați consideră că traficul ilicit este favorizat de: nivelul scăzut de trai – 94%, dezinteresul politicienilor – 89%, corupția – 86% și diferențele de preț față de alte țări – 85%.

 Aproape 2 din 3 români consideră că instituțiile politice precum autoritățile locale, Parlamentul și Guvernul nu se implică pentru a opri traficul ilicit și spun, într-un număr și mai mare, că ar vota un politician care ar avea o atitudine diferită și o activitate susținută în combaterea contrabandei.

Deși 94% dintre respondenți conștientizează efectul negativ al contrabandei asupra economiei românești, iar 89% dintre cei chestionaţi sunt conștienți de impactul negativ asupra bugetului de stat, doar 54% dintre ei consideră că acest fenomen le afectează în mod semificativ nivelul de trai.Aproximativ jumătate dintre subiecții cercetării (52%) spun că nu cunosc acțiuni de combatere a contrabandei, iar dintre cei care oferă un răspuns cu privire la acest subiect, cei mai mulți fac referire la acțiunile de control, razii și verificări (23%).

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.